Exotiska växter i Skandinavien

Quercus affinis i Kew Gardens *PIC*

En av de ekarter som imponerade mest på mig vid mitt senaste besök i Kew Gardens, vid sidan av Quercus ilex, var Q. affinis. Det är en mexikansk städsegrön rödek, som tyvärr kanske inte är fullständigt härdig i Skandinavien. Den tycks vara relativt snabbväxande och har ett tätt och frodigt bladverk med relativt smala blad. Bladkanterna kan ha enstaka tänder, men är oftast släta.


Jag hittade flera självsådda fröplantor under Q. affinis. Eftersom det är en rödek, korsar den sig troligen lätt med andra rödekar, men samtliga fröplantor som jag hittade tycktes vara artrena.

Jag plockade en del ekollon vid mitt senaste besök. Det hade varit intressant att testa härdigheten hos Q. affinis, även om jag inte har några höga förväntningar. Kanske är eventuella hybrider mer intressanta än artrena plantor.

Det intressanta är att jag har en ett par meter hög ekplanta på friland sedan många år tillbaka och som uppenbarligen är en korsning mellan två rödekar. Jag plockade ekollonet till plantan i Kew Gardens 1997, och såvitt jag minns, var moderplantan märkt Q. faginea, vilket uppenbarligen var inkorrekt. Jag tror att jag vid mitt senaste besök återfann moderplantan, och att det i själva verket är en Q. affinis. Min planta är mer lik Q. rubra än Q. affinis, men behåller vanligtvis bladen fram till nyår.

En möjlig Q. affinis × Q. rubra i Ängelholm:


Inlägg i den här diskussionstråden: