Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ekollon från stenek
Som svar till: Svar: Ekollon från stenek ()

Jag hoppas att det inte var något fel på ekollonen från förra årets skörd. En sak som jag lärde mig förra året, var att ekollon är mer känsliga för kyla, än jag tidigare trott. Det kom en rejäl köldknäpp i november förra året, men jag hann dock plocka ekollonen innan den värsta kylan hade slagit till. Ekollonen hann förmodligen utsättas för lite frost, men inte speciellt låga temperaturer. Möjligen kan de ändå ha tagit skada. De ekollon som jag plockade efter köldknäppen grodde aldrig.

Årets ekollon har inte utsatts för någon frost och är dessutom något större än vanligt. De borde ha goda förutsättningar att gro.

Mitt råd är som vanligt att lägga ekollonen i kylskåpet i en plastpåse med lätt fuktig sand, eller ännu bättre i vermiculit. Ta bort ollonkopparna först, ifall de fortfarande sitter kvar, eftersom de kan börja mögla. Ekollonen brukar börja gro efter ett tag. Ofta gror färska ekollon i plastpåsar även om de inte ligger i sand eller vermiculit, men risken för att de möglar är större. Ekollon som inte är helt färska och kanske lite uttorkade, vilket inte gäller de ekollon som jag har skickat, kan behöva blötläggas först i något dygn.

När ekollonen väl har börjat gro, brukar jag så dem i krukor med jord. Man kan säkert så ekollonen direkt, om man litar på att de kommer att gro.

Det finns säkert flera sätt som fungerar. Ekollon brukar bokstavligen gro som ekollon, under förutsättning att de är i god kondition, vilket jag är säker på gäller för årets skörd.

Inlägg i den här diskussionstråden: