Exotiska växter i Skandinavien

Barbari *PIC*

Lunds botaniska trädgård har en ung stenek, Quercus ilex, som de av någon anledning har planterat i ett stenparti. Den var tidigare 3 – 4 meter hög men nu har de kapat stammen vid ungefär en meters höjd och beskurit de kvarvarande grenarna kraftigt. Det är skamligt att de har stympat den på det här sättet. Jag tyckte att den var så fin tidigare. Den kommer nu att bli en liten tät buske på stam och inte ett träd. Jag antar att de kommer att fortsätta beskära den framöver. I viss mån kan jag ändå förstå att de vill begränsa storleken eftersom den riskerar att skugga andra växter i närheten. Det grundläggande problemet är att de har planterat den på helt fel plats. Den borde ha planterats bland andra ekar i trädgården.

De har även planterat ut några Trachycarpus fortunei på friland. Jag vet inte om det bara är tänkt som en sommarplantering eller om det är permanent. Det är mycket möjligt att de kan ha stått där hela vintern utan att jag har lagt märke till dem men troligen är de utplanterade nyligen. Det faktum att bladverket är kraftigt beskuret liksom säckväven vid stambaserna skulle kunna antyda att de har tillbringat vintern utomhus.


Inlägg i den här diskussionstråden: