Exotiska växter i Skandinavien

Bambus

Jeg har målt lidt på de forskellige bambus i haven i dag (36 forskellige arter og sorter).
Nedenfor kommer lidt forskellige oplysninger:

Sasa palmata og Sasa veitchii må formodes at have opnået maksimal størrelse, mens resten, der har groet i haven fra et til otte år, stadig lægger til i højde og tykkelse. Sasa palmata er nået helt op på 3,0 meter i højden og S. veitchii er op til 1,3 m høj.

Flere arter og sorter har krydset de 5 meter i højden. Phyllostachys vivax er den højeste med 7,2 meter.

Ph. vivax Huangwenzhu Inversa er den tykkeste med 3,4 cm i diameter 1,3 m over jorden.

Ph.bissetii er den bambus, der har bredt sig mest. Den dækker nu ca. 13 m2 (og nærmer sig i øvrigt 5 meter i højden). Den er ikke særlig eksotisk men tætvoksende og hårdfør og giver fint helårslæ i haven. Chimonobambusa tumidissinoda har jeg kun haft i 4 år, men den breder sig voldsomt, så måske er den endnu mere aggressiv end Ph. bissetii ?
Ch. tumidissinoda er i øvrigt ganske smuk med sin lysegrønne bladfarve og overhængende vækst og tilsyneladende ikke så frostfølsom, som nogen hjemmesider angiver.

I øvrigt har de frostfølsomme arter som Ph. aurea Koi og Ph. bambusoides Castillon endelig taget fat efter de kolde vintre. Specielt er Ph. bambusoides Castillon smuk med sine stærkt gule stængler med grønne furer og den er nu over 4 meter høj. Godt gået.
Jeg har desuden i år investeret i en stor Chusquea gigantea, der kostede en formue på 90 Euro i Tyskland og den lille tætte og anderledes musetornbambus, Shibataea kumasaca. Begge er arter der skulle være frostfølsomme, så det bliver spændende at se, om de kan trives i haven.

Endelig er der spørgsmålet om de smukkeste og mest eksotiske bambus. Det er subjektivt og vi kan jo alle have vores ynglinge.
Her i haven synes jeg, at den smukkeste og måske også mest eksotiske bambus, som besøgende især bemærker, er den sydamerikanske Chusquea culeou med de smukke flaskerenser-skud. Den er nu efter 7 år næsten 3 meter høj, men jeg har på Færøerne set den over 4 meter høj, så lad os nu se. Tålmodighed er en bambusdyd.
Den flotteste bambus i haven, er nok ikke så overraskende Phyllostachys vivax Huangwenzhu Inversa med sine tykke grønfurede gule stængler. Den dækker 10 m2 og er op til 5,5 meter høj.

Inlägg i den här diskussionstråden: