Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Planter på grænsen....
Som svar till: Planter på grænsen.... ()

Har labbat en del med Phoenix Canariensis.
En liten jag binder upp bladen på samt snurrar in i flece och sen en el värmekabel med termostat sen en flecehuva.
Den överlevde men har "inte rört sig" alls iår.
En stor som jag sätter på en frigolitlåda med sydsidan av kanaplast. i lådan har jag en slinga med lågenergilampor (80w) som går på termostat.
Det är just köldpeakarna som man måste skydda mot och om det blir långvariga frostdygn. Dessa peakar är inte så långvariga så det är ingen större match att ta dom igenom dom.
Har även kompletterat med en washingtonia robusta iår med samma skydd som den stora kanariepalmen.

Förra året skyddade jag den stora palmen först dagarna innan nyårsafton. Det var tyvärr en helg runt 20 november där det var -7 -8grader i Göteborg. Det hade den nog pallat om det var mulet men det var väldigt klar polarluft, så det blir ju en stråliningseffekt upp på det med kanske 3grader ytterligare i ytor/bladverk. Så 95% av bladen blev friterade där. Men den överlevde och har skapat sig en helt ny krona i sommar. Dock inte lika hög som den var innan (3.5-4meter nu kanske 2.5-3meter) Skulle tippa på de klarar runt 4 minus oskadda om det är klart väder annars ca -7 grader. Sen börjar bladskador mm.

Inlägg i den här diskussionstråden: