Frigoliten går ner ca 20cm under gräsytan. Sällan så djup tjäle här i stan. Det verkar räcka bra med 5cm också det har jag på min kanariepalm också.
Skyddet som blir är en cellplastbox jag sätter uppepå. På bilderna av planteringen är det lite jobb kvar, stolpspjuten skall justeras med vattenpass, så de står helt rakt. och cellplast ytorna skall kapas ner till jordnivå och målas i nån grå färg.
Stolpspjuten blir sedan grunden som vinterboxen står på. De är nedslagna så de är i varje hörn av lådan som är 60*80*60cm, denna låda blir 233hög av olika anledningar.
Botten på cellplastlådan sätter jag en trä bräda runt om så den står stabilt mot stolpspjuten och fördelar vikten på hela cellplastytan.
Framsidan på lådorna är en dörr av kanalplast 16mm mot söder jag sätter med gångjärn i cellplasten. Trodde ev. det skulle bli för kallt/dåligt isolerat med detta, men det funkade fint ner till -14 i vintras.
Jag har kvar material från det förra lådbygget så det är bara att montera ihop en låda till. Själva bestyret att skydda, om man har en låda färdig går på 5minuter, bara att dra ihop bladen med ett skärp och sen sätta dit lådan och stänga dörren :)
Lådorna har även en Velcoventil som bara är öppen när det är plusgrader innuti lådan så blir det riktigt kallt ute sluter sig den, eller om det är soligt så ventilleras alltför varm luft ut.
Fördelen med kanalplasten är att man på våren får en flygande start då det blir 20-25grader i lådan framåt mars. Så tillväxten får turbofart direkt och man har en fin palm tidigt på säsongen vilket inte är fel med vår kalla vår :)