Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Intressant i Simrishamn? *LINK*
Som svar till: Intressant i Simrishamn? ()

Jag var i Simrishamn i förra veckan. Jag promenerade runt på måfå, men jag hittade inte särskilt mycket intressant, förutom några fikonbuskar. Det lär dock finnas åtminstone två ganska stora Araucarior i Simrishamn, även om jag inte hittade dem. Apotekarens Trädgård var inte speciellt märkvärdig. Det har funnits palmer där tidigare, men de har nog frusit ihjäl. Jag har tidigare sett bilder därifrån med palmer, senare med döda palmstammar, men nu var även de borttagna.

Jag besökte även Kiviks Esperöd Arboretet. Det är ganska igenvuxet med dåliga gångstigar, men det finns åtminstone några intressanta träd. Alldeles intill ligger det nya Österlens Arboretum, som dock är långt ifrån färdigt och i sitt nuvarande skick inte särskilt intressant att besöka. Om tjugo år är det kanske mer värt att besöka. Jag vet inte varför de drivs som två olika arboreta, trots att de ligger intill varandra. Kanske ligger det någon schism bakom, kanske är det nya arboretet helt enkelt alltför nyanlagt ännu.

Jag åkte Pågatåg till Simrishamn. Strax före stationen i Svarte, väster om Ystad, växer en ganska stor Araucaria, definitivt den största jag har sett i Sverige. Jag vet inte om någon av Araucariorna i Simrishamn möjligen kan vara större, men jag tvivlar på det.

Inlägg i den här diskussionstråden: