Ja, det är nog en god idé att plantera palmen i väldränerad sandig jord. Egentligen har Trachycarpus inget emot leraktig jord, men det kräver ett varmare klimat.
Det kan säkert vara bra att gräva ner frigolitskivor i marken runt palmen, under förutsättning att palmen ska vara uppvärmd under vintern. Annars fyller de nog ingen funktion. Däremot behövs knappast frigolit i botten av gropen.
Palmer får inga kraftiga rötter. Istället har de många, relativt tunna rötter, som växer ut direkt från palmen. Jag tror att rötterna hos Trachycarpus växer både neråt och åt sidorna, men rotsystemet blir inte så väldigt stort.
Jag har läst att det är fördelaktigt att plantera Trachycarpus relativt djupt, eftersom de då rotar sig bättre och blir kraftigare. Förmodligen växer det då ut nya rötter från den nedersta delen av stammen. Många andra växter mår däremot inte bra av att planteras djupt. Jag vet inte om det är fördelaktigt att plantera palmer i en upphöjd bädd, men det skadar säkert inte om det är lite upphöjt, så att det inte samlas vatten där. Jorden brukar sjunka efter ett tag intill nyplanterade växter.