De som lyssnade idag på Sveriges Radios program Vinter i P1 med Johan Rockström, professor i miljövetenskap, reagerade kanske på att han hävdade att vikingarna odlade vindruvor på Grönland. Det var inte heller första gången han påstod det. Det är dock knappast Johan Rockström själv som har hittat på det. I själva verket brukar klimatförnekare ibland använda samma påstående som argument för att klimatet inte har blivit varmare idag. Troligen har påståendet uppstått genom att någon har blandat ihop Grönland med Vinland. Man kan dock tycka att en person som Johan Rockström borde inse det orimliga i påståendet.
Hade jag själv bott på Grönland så hade jag kanske ändå testat att odla vinrankor där. Tyvärr är det nog dock så att även om man skulle lyckas få Vitis vinifera att överleva på friland där, så är nog chansen liten att det någonsin blir några mogna druvor. Jag vet inte om det möjligen kan finnas någon annan art inom släktet Vitis som klarar av att producera mogna bär under mycket korta somrar.
Frågan är om vikingarna verkligen nådde tillräckligt långt söderut på den nordamerikanska kontinenten för att hitta vilda vinrankor (av arten V. riparia), eller om namnet Vinland syftade på något annat. Vikingarna var dock duktiga sjöfarare, så det är naturligtvis fullt möjligt. Däremot växer det inga vinrankor i närheten av vikingafyndplatsen vid L'Anse aux Meadows på Newfoundland.