Jag tror inte att det skulle bli så många ekollon om jag inte pollinerade själv. Jag har för närvarande två stenekar som brukar blomma, men de står inte nära varandra så de har nog svårt att pollinera varandra. Dessutom har de lite olika blomningstid. På min största stenek var det nog pollineringen som begränsade mängden ekollon i år, medan på den andra steneken var det nog den svala sommaren som begränsade. Stenekar verkar visserligen kunna pollinera sig själva också, men då blir skörden ofta ganska begränsad.
Jag brukar åka över till Botanisk Have i Köpenhamn i början av sommaren och samla hanblommor med pollen från steneken där. Jag samlar ibland även hanblommor från steneken i Lunds botaniska trädgård. Förra året förvarade jag hanblommorna i kaffefilter, som jag vek ihop, och pollenet var säkert bra i flera veckors tid. I år förvarade jag i stället hanblommorna i plastpåsar, och de började tyvärr mögla efter några dagar. Alla honblommor blommar inte samtidigt, och jag behöver ha tillgång till pollen under ett par veckors tid för att säkerställa att alla blir pollinerade. Förra året fungerade det bra, men i år hade jag inte något pollen kvar efter någon vecka.