Stockholmsplatanen kan vara Platanus occidentalis, om den vanliga x acerifolia förökas vegetativt i allmänhet tror jag inte att stockholmsplatanen är en helt annan korsning av occidentalis och orientalis än den vanliga, om den nu inte är fröförökad. Enligt usda är occidentalis till zone 4 och orientalis till zone 7, mycket stor skillnad, kanske är hybridens härdighet någonstans mittemellan som då inte blir mycket.
Occidentalisen ska ju också vara nästan identisk med hybriden, jag tror mer på att fixa fram en bra proviniens av occidentalis, det som begränsar occidentalis är förstås känsligheten för svampsjukdomen men det kan man kanske leva med om växten annars kan frodas, har läst att det inte oftast blir mer än att löven angrips på våren då det är fuktigt, trädet kan då tappa löven men att det snabbt kommer med nya som håller sig bra under sommaren.
Ha trädet "torrt" tror jag på, dvs kronan, full sol under dagen, särskillt på morgonen, om svampsporer gror när det varit 12 timmar fukt. Det bästa tror jag hade varit att få fram en motståndskraftig occidentalis som också klarar sig med mindre värmesumma.