Exotiska växter i Skandinavien

Jämförelse av Musa basjoo *PIC*

Efter att min stora Musa basjoo frös ihjäl för några år sedan har jag försökt att ersätta den. Först köpte jag en planta i en plantskola utanför Lund. Den överlevde nätt och jämnt en vinter med mitt vanliga frigolitskydd, men tycks ha gått bort senare. Jag beställde även en M. basjoo 'Sapporo' från Frankrike. Även den hade lite problem med den första vintern, men har klarat sig bra sedan dess. Däremot är jag missnöjd med dess tillväxt. Förra året kom jag över en stickling från min ursprungliga planta och jag planterade ut den i början av sommaren. Den är naturligtvis inte särskilt stor ännu, men den har vuxit bättre än min M. basjoo 'Sapporo' i somras.

På bilden växer M. basjoo 'Sapporo' till vänster och min ursprungliga M. basjoo till höger. Ursprungligen tyckte jag att de såg likadana ut, men nu är det tydligt att M. basjoo 'Sapporo' har smalare blad. Den påstås vara snabbväxande, men det har jag inte märkt. Den har dock varit plågad av blåst i somras, vilket har skadat ett flertal blad samtidigt som den har skyddat min ursprungliga M. basjoo. Den senare har vuxit snabbare och börjar nu dominera allt mer.

Inlägg i den här diskussionstråden: