Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Blomning T Fortunei  *PIC*
Som svar till: Svar: Blomning T Fortunei ()

Jeg har erfaret at blomsterne dannes om foråret og vokser ud et år efter. Det ved jeg på baggrund af blomsternes placering mellem de 1 år gamle bladstilke.
Hvis vinteren har betydning for forårets dannelse af blomster, så oplevede jeg i 2012 en omfattende blomstring. Vinteren 2010-11 var meget kold - dvs december 2010 var ekstrem kold. Det har nok givet palmen en nærdødsoplevelse, og så er der dannet mange blomster stande i foråret 2011 som så har udviklet sig i 2012.

Det ser dog ikke ud til at denne teori passer for blomstringen i år bliver meget kraftig og vinteren 2013-14 var mild.
Jeg har heller ikke kunnet finde en sammenhæng med forårets varme.

Hvad jeg derimod finder langt mere sandsynligt er at blomstringen ikke udvikles normalt under vores forhold hvor årets varmesum er alt for lille.
Den ene blomsterstand jeg fik i 2013 sidder nøjagtig i samme niveau på stammen som blomsterne fra 2014 hvilket for mig bekræfter uorden i systemet, der giver meget svingende blomstring. Under normale forhold udvikles 10-15 blomsterstande hvert år. Det bliver interessant at se hvordan blomstringen udvikler sig i fremtiden. Og med flere år kommer der måske et godt svar med tiden.
 photo 001_zpsehz3kktm.jpg
30. april 2015

Inlägg i den här diskussionstråden: