Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Phoenix Canariensis friland?

Nej klentrogna sporrar en ju bara att testa ännu mer för att motbevisa dom :)
Jo en jubaea chilensis hade ju varit trevligt att testa eller varför inte en jättestor Butia, men då får du gräva riktigt djupt i fickorna. Kolla själv runt priser på en 'vuxen' jubaea chilensis! Det hade givet varit förstahandsvalet, men de är Alltför dyra.
Och jämför du en liten jubaea med en jätte kanarie (samma pengar)skulle jag iallafall tippa på kanariepalmen är klarar sig genom vintern bättre än jubaean.
Hittils har jag inte hört någon härinne som har en stor kanarie ute med de skydd/ termostatuppvärmning jag föreslagit, har du? Bla john har ju haft en mindre? ute 2 senaste vintrarna som klarat sig, utan uppvärmning?
Då menar jag en stor med kanske 40 50cm kraftig stam.
Och de kan man hitta hyfsat billigt med Italien import.
Ofta är det ju lite moment 22 över testandet med känsliga träd och palmer. Man vågar inte satsa på ett stort även om det hade varit mycket mer troligt att fungera eftersom det blir en stor förlust om det misslyckas, provar istället med en ung (känslig) planta som sen dör.
Det finns folk som bor på betydligt kallare ställen, Canada tex som klarat känsliga sorter med denna typ av skydd, varför skulle inte det fungera här? Klarar man bara hålla tempen under huvan, hålla tjälen borta, vädra ibland så har jag svårt se det inte kan gå.
Jag räknar nog inte den skall klara sig i 25 år, glad om man skulle klara den i kanske 5 :)

Inlägg i den här diskussionstråden: