Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Frosne potter med T. fortunei

Litt frost slik som vi har hatt den siste tiden bør ikke være noe å bekymre seg for. Men som alltid, det er ingen garanti at vi lykkes og det finnes jo alltid svake individ, enten det skyldes gener eller at de er drevet for fort frem i et varmt drivhus o.l. Mange faktorer som kan spille inn men jeg ville bli forbauset over at du mistet flere palmer pga av denne kulden vi har hatt nå...

Det sagt skal man alltid være litt mer forsiktig med potteplanter da kulden kan få grep fra alle kanter, og potter fryser ofte fortere enn bakken. Så det kan i mange tilfeller være lurt å sette potteplanter tett, gjerne legge tørt løv o.l. rundt pottene så kulden ikke får så lett tak.

Selv er jeg spent på om kulden denne vinteren har tatt knekken på noen av de +100 palmespirene som spirte i fjor sommer. Tviler på jeg har mistet mange denne vinteren, i så fall kan det like godt være fra fukt enn kulde. Men hele poenget med å spire på friland er å luke bort svake individ slik at man sitter igjen med de mest robuste i det aktuelle klimaet de vokser i. Så litt frafall er bare positivt og ønskelig! :)

Inlägg i den här diskussionstråden: