Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Stormskader og vårtegn

Martin, vinden her kom ikke opp i mer enn 22 m/s på det meste. Heldigvis ligger vi litt i le her jeg bor når vinden kommer rett fra vest. Men vi fikk ekstremt høy vannstand, store bølger og saltråk inn fjorden. Dermed ungikk vi brukne trær og grener her men andre steder i kommunen var ikke like heldig...

Morten, mine Musa sikkimensis som jeg sådde i fjor ble gravd opp og satt i en frostfri blindkjeller. Hadde noen i potter hjemme også som stod ute under tak men disse frøs delvis ned. Her kom temperaturen ned i 6 minus (ligger i en kuldehole), hele 3 grader lavere enn jeg målte på øya. Så den umiddelbare nærheten til havet gjør stor forskjell som du ser!

Musa basjoo derimot har jeg til en viss grad gitt opp etter den elendige veksten i fjor og derfor lot jeg være å pakke den inn i vinter. Deler av denne ble tatt av frosten så får vi se om noe av stammen er inntakt eller om den begynner fra rota igjen.

Min Washingtonia ble surret i varmekabel og fleece nederst samt en stor stamp over bladene. Jeg har ikke hatt stampen av men bladene som ble eksponert for snøen og frosten vi hadde i desember er delvis svidd men det lille jeg kunne se av bladene under stampen så bedre ut. Forhåpentligvis klarer den seg resten av vinteren og!

Det blir spennende å se hvor kalt det blir de neste dagene og om mildværet snart kommer tilbake. Akkurat nå ser det ikke så ille ut i langtidsvarselet, det er slikt vi må forvente i en normal vinter. Men februar nærmer seg og forhåpentligvis kan vi puste lettet ut om 3-4 uker når våren forhåpentligvis får fotfeste...

Inlägg i den här diskussionstråden: