Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Washingtonia robusta
Som svar till: Washingtonia robusta ()

Hej Roger,

Jag har precis själv skaffat mig en kruka Washingtonia robusta, det är 6 plantor i. Så jag skall med stort intresse ta del av de svar som du får! :) Har odlat W. filifera innan och min erfarenhet av den är att dom (Washingtonia) verkar vara väldigt törstiga. Något som förvånade mig med tanke på deras naturliga växtplats i s.v Usa's torrmarker.
Men dom måste troligen nå grundvatten eller någon annan vattenkälla i den miljön. Någon här kanske vet mer exakt?
Förslag på andra trevliga och tåliga palmsorter är Phoenix canariensis och dactylifera(?), Chamaerops humilis, Trachycarpus fourteni mf. Sabal minor, Butia capitata. Är själv relativt ny på palmer, men de riktiga palm freaken här har säkert fler tips att ge...;) Nämda palmer har jag själv lyckats med hittils. Dock ej ute året runt ännu. Får du inte brännskador på palmerna när du flyttar dom från ett garage till en inglasad veranda? Jag har mina i ett växthus under vintern och flyttar ut dom på våren, vilket innebär att dom lätt blir solbrända. Det är ju iofs värre att som jag gör ,flytta ut dom.

Mvh
Magnus

Inlägg i den här diskussionstråden: