Ja rådjur är ett aber. Jag har ju delvis mig själv att skylla då jag försökt plantera upp en mer naturlig skog än en trädgård så jag har en massa vilt av en massa slag som förser sig av godsaker. Rådjuren är nästan urbaniserade och går inte på finter som hundhår kiss och skoputsmedel mer än en kort stund. Något de däremot inte tycker om är när något stöter emot deras klena ben. Jag har huggit ner en björk och lagt och staplat ris i närheten av sådant jag vet de brukar ha sönder. Även spänt upp lite trådar på en 3dm höjd. De gillar inte att något tar i benen och låter hellre växterna vara än att utmana ödet. Jag blir varje vår av med minst en handfull unga träd när de fejar hornen men tänkte att jag skulle slippa det i år.
Till något annat. Hur påverkar egentligen kylan växterna ock tjälen. Jag har väldigt bra koll på hur is fungerar på sjön men inte tjälen och vad det har för betydelse. På sjön här nere är det 16cm is i dag. Det krävs 1600 minusgradtimmar för att uppnå det. Isen bygger ca 1/10 dels mm is per timma och minusgrad. Ca en cm per 10e timma i -10. Är det lika dant med en växt kanske som består av ganska mycket vätska. Kan man kanske beräkna hur länge man tror att man t ex kan ha en växt utan att skydda den innan man vet när cellerna fryser sönder. Eller om det går att beräkna förväntad tjäle i olika markförhållanden. Någon som är så pass insatt?. Har inte orkat sätta mig in så mycket i det men tror att man skulle kunna klara sig rätt bra utan förluster och extrajobb om man visste om och när man verkligen behöver anstränga sig lite extra.