Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ny grund / tomt
Som svar till: Svar: Ny grund / tomt ()

På grunden er der plantet birk, blodbøg, pil, ahorn, navr, nordmannsgraner, rødgraner og blågran. Der er en del graner øst og nord for ejendommen, så det er jo relativt perfekt.
Der er som sådan ikke nogen større botanik i det som tidligere ejere har foretaget, men det er vores plan at bevare de fleste og bedste træer. Og så supplerer hen af vejen med eksotiske træer og planter.
Min store palme graver jeg op når den har blomstret, og jeg vil forsøge at flytte den før en længere regnfuld periode.
Ejendommen ligger desværre koldt, men dog højt lidt nordvest for Århus nær byen Hinnerup. Så det er slut med et mildt Århus klima.
Tager man den aktuelle byvejrudsigt for Århus siger den -5 i nat, men -10 for Hinnerup......Dog ligger ejendommen 40 meter højere end Hinnerup, så jeg satser på kulden løber derned....
Omvendt får jeg bedre mulighed for at skabe læ. Og jeg får desuden mulighed for delvis at udnytte overstandere af graner.
Jorden er ikke vandlidende. Der er grundvand 5,5 m u.t. og under et tykt muldlag på 70 - 120cm er der sand de steder jeg har håndboret, så umiddelbart gode drænforhold.

Inlägg i den här diskussionstråden: