Trachycarpus vokser naturligvis langsommere om vinteren, og jeg er sikker på der er vintervækst i Himalaya. Men frøene skal have frost for at spire, så frosten styrer blomstringen. Set i lyset af gennemsnitstemperaturer på omkring 5-7 grader i januar i de koldeste takil områder, kombineret med dagtemperaturer omkring 13 grader så må der være vækst i kombination med masser af solopvarmning.
Til oplysning kan jeg fortælle at det 17 opvoksende blad på min palme i år har vokset 8cm i november, hvor gennemsnitstemperaturen vist landede på 7,5? Og det uden nævneværdig solopvarmning.
Jeg tror naturligvis årets varmesum påvirker blomstringen som i år. Men mine erfaringer siger mig at blomstringen kommer med ca. 13 blade imellem et år her i Danmark. Jeg ved at palmerne i Himalaya sætter minimum det dobbelte antal vifter i løbet af en sæson men har stadig kun en årlig blomstring.
Jeg tror heller ikke blomsterne ødelægges ved at stikke hovedet lidt frem i løbet af vinteren i Himalaya. Men det kan de godt gøre her i landet når vinteren er hård. Nu ved jeg i hvert fald hvorfor blomsterne i 2010 og 2011 var lidt skadede da de kom ud. De har siddet usynligt gemt i pelsen men ikke tilstrækkeligt..