Ett tips ifall någon vill odla persika långt norrut är sorten 'Wunder von Perm'. Har nu haft mitt träd två vintrar och två somrar i Jakobstad, Finland, och det har inte varit ens en tillstymmelse till problem. Det är lika långt norrut som Umeå, så det motsvarar svensk zon 5. Inga torkade skott eller frostskador överhuvudtaget. Hittills lägsta temperaturen det har tagit är ca -27 grader som det var första vintern. Jag var lite orolig för invintringen efter den första sommaren eftersom tillväxten var så kraftig då jag kanske grundgödslade lite onödigt mycket, längsta skottet var ca 70 cm. Men det hann ändå invintra och klarade sig helt utan skador. I våras gödslade jag bara lite försiktigt, och skotten växte "bara" ca 40-50 cm i år, och i höst gick invintringen ännu bättre, bladen fick mera höstfärger än ifjol. Bladen har också alltid varit friska och blankt gröna, ingen krussjuka eller vad det nu var som persikor lätt lär drabbas av. Läget är ganska nära havet, men mycket öppet och blåsigt, absolut inte skyddat. Trädet står ca 3 m från väggen på södra sidan av huset. Mineraljorden under är grovmo, och i matjorden finns ganska lite humus, så jordmånen är lätt och väldränerad. Ingen blomning ännu, men det kanske är för litet ännu, efter lite beskärning ca 1,70 m.
Har också en aprikos som har stått i ett sydosthörn nära stugväggen sedan 2009. Sorten hade ukrainskt ursprung, 'Krasnoshoki' eller 'Krasnosboki' eller nånting åt det hållet, mera vet jag inte. Planterade det på hösten inför en av de hårdare vintrarna vi har haft, och det var inte helt perfekt, numera kör jag bara med vårplantering. Efter första vintern fick det en frostskada nere på stammen, och började böda en del. Men det levde vidare och bärjade läka skadan, och nu har det nästan vallat igen. Efter första året har det växt sakta men säkert, och invintringen har alltid varit god efter det, med lysande gul-orange höstfärg i Oktober. I våras kom de första blommen på det, men det blev inga aprikoser, det blommade så tidigt att det var säkert bristen på insekter i vårkylan som gjorde att pollineringen uteblev. Men det ser lovande ut för framtiden.Platsen är mycket sandig och torr. Trädet klarar nog av det, men under de torraste och varmaste perioderna på sommaren brukar jag ge det en rotblöta, vilket det ser ut att gilla.
Någon annan som har erfarenheter av persika och aprikos långt norrut?