Den senaste månaden har det skrivits om äppelångest i svenska tidningar. Äppelångest kan man drabbas av när man har en så god äppelskörd att man inte kan ta hand om alla äpplen och drabbas av dåligt samvete för det. Jag lider själv av ekollonångest.
Det har blivit en god skörd av ekollon från stenek (Quercus ilex) i år också. Det träd som har burit ekollon de senaste åren har återigen överträffat sig självt. I år har det även blivit ekollon på ett annat träd. Det trädet bar ett mindre antal ekollon 2009, men har sedan dess inte burit några förrän i år. Problemet är att det trädet oftast blommar så sent att det antingen inte har kunnat bli pollinerat eller så har ekollonen inte hunnit utvecklas.
Jag brukar pollinera mina stenekar själv för att öka skörden. Steneken i Botanisk Have i Köpenhamn brukar ha gott om hanblommor och är trolig far till många mina ekollon. Även steneken i Lunds botaniska trädgård brukar ha gott om hanblommor. Jag vet inte hur lång hållbarhet pollenet har, men jag tror att det fungerar bäst om träden blommar någorlunda samtidigt. I år pollinerade jag träden med hanblommor som jag hade sparat upp till ett par veckor. Jag tror dock att mina stenekar i viss mån också har pollinerat sig själva. I varje fall har det blivit ekollon på grenar som jag är säker på att jag inte har pollinerat själv.
Så här den största steneken ut i år. För ett par år sedan såg den eländig ut efter att ha frusit tillbaka under de kalla vintrarna. I år måste man verkligen se noga för att ana skadorna. Trädet fick till skillnad från övriga stenekar aldrig några stamskador, vilket möjligen kan bero på att stammen kanske skyddas av vissna blad från ormbunkar, som växer runt trädet. Trädet är verkligen dekorativt nu, och har ett tätt bladverk. Jag tror dock att det skulle vinna i längden på en viss beskärning där jag väljer ut vilka grenar som ska få utveckla sig. Jag drar mig dock lite för det, eftersom trädet ser så frodigt ut.
Jag har ingen riktigt bra bild av den andra steneken. Den står inklämd mellan andra växter och är svårare att fotografera. Här är en ganska dålig bild av bladverket med ekollonen. Bladen har redan den utvecklat den typiska vuxenformen för bladen hos stenek. Ekollonen är betydligt mindre än hos den andra steneken, men jag tror nog att de flesta kan gro. Trädet fick lite stamskador under de kalla vintrarna, men grenarna klarade sig.
Här är skörden från de bägge träden. Det blev naturligtvis inte lika stor skörd från det andra trädet, och jag vill behålla en del själv, men det kan nog bli en del även till andra intresserade.
Om ni vill ha ekollon, så får ni skicka ett email till mig (se emailadress längst ner på sidan). Ange vilka ekollon ni är intresserade av och er egen adress.