Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Cycas *PIC*
Som svar till: Cycas ()

Hej Tore!
Hvis de kommer med nye blade for sent på sommeren og stadig er bløde når man tager dem ind, bliver det sjældent en succes er min erfaring. Også hvis man får givet for meget vand og hvis man har dem indendørs om vinteren, kan de let få gule blade der visner.
Jeg har eksperimenteret lidt med Cykas, fordi de blev smidt ud på mit tidligere arbejde når de blev grimme, og jeg kunne så fiske dem op af containeren. Klippede man så bladene af og satte dem ud om foråret, så skød de nye blade gerne omkring juni og man havde en "ny flot plante". Tror ikke nogen af dem har fået meget over 20 blade på en gang, så det er ret imponerende at din har fået over 30.
Hvis de får under ca. -5 til -7 grader får de skader på bladene. Selve stammen kan tåle -12.
Ved ikke om drivhus er en god ide. Kommer an på hvor koldt der bliver derude, og om du vil beholde bladene.
Hos min mor har vi overvintret en på den måde i drivhus og pakket ind, men ved ikke hvor meget kulde den har fået.
Ellers kan du evt. benytte anden mulighed. Jeg bruger bl.a. en nedgravet regntønde til mine Cykas.

Inlägg i den här diskussionstråden: