Det lät intressant. Vet inte hur jag ska utvärdera mina större Bissetti. Har bara suttit en vinter och det var ingen vinter i ordets bemärkelse så kanske får se mera efter denna men de skickar upp en väldig massa utlöpare. Det var större exemplar som planterades.+ 3 meter. Får de en lugnare period så de hinner sätta sig ordentligt så kanske det finns ganska bra överlevnadschanser för Bissetti även en bit upp ilandet. Tror dock att de måste skyddas första vintrarna eller ha en väldig tur med vädret. Är de bara etablerade så kan de nog orka att frysa ner rejält och ändå skicka upp rejäla käppar på en sommar. Nigra Boryana skickade bara upp en käpp i år. Också bara en vinter gammal, men den käppen stannade på strax under 4 meter så det är ganska positivt det också. Även denna kanske kan funka en bit upp om man har lite tur under etableringstiden och marktäcker med mycket löv under vintern.
Hade gett upp bambu efter att ha testat en massa små av olika slag som fortfarande står och stampar men jag håller kanske på att bli överbevisad om att det är mycket trevliga växter. Bara man har lite tur med vädret och satsar på lite kraftigare eller som i Jerkers fall bättre material.