Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Efterträff i Solgårdparken
Som svar till: Efterträff i Solgårdparken *PIC* ()

Hej Leif og Co.

Fine billeder fra jeres træf i Botanisk have og Solgårdsparken i Strøby Egede.

Cylindropuntia'en i Solgårdsparken er mest sandsynligt Cylindopuntia imbricata var. arborescens. Arten Cylindopuntia imbricata var. imbricata er en mexikansk art, der ikke vil have en chance for at overleve ude i Danmark.

Her oppe i Vendsyssel kan jeg ikke dyrke Cylindopuntia imbricata var. arborescens på friland, men udplantet i det uopvarmede drivhus vokser de fint og er vel blevet godt 150 cm høje på 20 år. Blomsten er rødviolet og er kun åben en enkelt dag, jeg syntes at Cylindopuntia imbricata var. arborescens har en af de smukkeste kaktusblomster. Der findes angiveligt også en form med hvide blomster, men alle dem jeg har købt eller byttet mig til som værende hvide, har, når de endeligt blomstrede 10-15 år senere, vist sig at få rødvoilettte blomster.....! Jeg dyrker også et par hybrider der sandsynligvis har gener fra henholdsvis kleiniae og viridiflora, begge disse har også rødviolette blomster, men de er lidt mindre end hos den rene art Cylindopuntia imbricata var. arborescens.

Cylindopuntia imbricata var. arborescens er nem at dyrke fra frø, men fra frø til 1. blomst går der ca. 20+ år.

Hilsen Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: