Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Stenek i Norrland
Som svar till: Stenek i Norrland ()

Trevligt att det gick bra att gro ekollonen. Många av mina egna ekollon började mögla och det blev inte så många plantor. Jag var orolig för att det kanske var något fel på ekollonen. Jag brukar inte ha så stora problem med mögel men jag var nog lite slarvig och förvarade dem för länge i plastpåse. Nu är det inte så stort problem för mig eftersom jag ju är tämligen självförsörjande när det gäller ekollon från stenek. Årets skörd lär bli minst lika stor eller ännu större.

Stenekar verkar inte vara särskilt kräsna när det gäller vilken jord de växer i, men om de ska klara sig utanför sin normala klimatzon så är det nog en god idé att plantera dem i sandig och väldränerad jord. Ekar lever i symbios med olika svampar, vilket säkert också kan påverka härdigheten. Vilka svamparter som är lämpliga, vet jag dock inte. Jag hoppas att ekarna vet det själva. Hittar jag svampar under ekar brukar plocka dem och slänga ner bitar runt mina stenekar redan när de står i kruka. När jag senare lyfter upp ekarna ur krukan brukar rotsystemet vara fullt av mycel.

Inlägg i den här diskussionstråden: