Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Dödsstöten, om prognosen slår in. -14 i Laholm på måndag.

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Ta halkan med en nya salt, som bilisten sa? Om vi inte hade vädret emot oss hade vi aldrig fått vetat om vi tänkt rätt eller fel vid planterandet och odlandet av våra exoter. Visst hade det varit lättare att odla utan vinter, men glädjen när något överlevt kylan och börjar skjuta på vårkanten hade också varit mindre? Jag antar att vi alla har lite olika förhållande till termometern och SMHI. Själv väljer jag att inte tänka för mycket på det. Jag vet vilka växter jag vill odla, och eftersom jag inte har lust att flytta så får jag efter bästa förmåga anpassa odlandet till rådande förhållanden. Och glöm inte att det klimatmässigt alltid kommer alltid SURT EFTER. Hagelstorm i juli, frost i augusti, +10 följt av -20 i januari. Man tror att faran är över, men då slår vädret till! Tål inte växterna det så blir de förr eller senare historia. Tricket är ju inte att böna om bättre väder (offra frukt?), det är att odla smart och känna sina växters styrkor och svagheter. Ibland brukar jag tänka att om man kunde hoppa över första och sista frosten, och gärna även den där köldknäppen i februari, vad mycket mer jag skulle kunna odla då? Som jag ser det är det där vintertäckningen kommer in, för att jämna ut oddsen lite med vårt psykopatiska klimat.

Inlägg i den här diskussionstråden: