Jag har inte skrivit något inlägg om mina palmer på länge eftersom det har varit alltför deprimerande. Bägge mina största palmer är nu döda. Min största Trachcyarpus fortunei dog redan förra vintern medan min T. wagnerianus fortfarande var vid liv förra sommaren. Den slutade dock växa under förra sommaren, även om bladen fortfarande var gröna. Den klarade som väntat inte den senaste vintern.
Min stora Musa basjoo frös ju ihjäl för ett par år sedan. På dess plats står nu en M. basjoo 'Sapporo'. Denna variant påstås vara den allra härdigaste varianten av M. basjoo och den påstås även vara snabbväxande. Personligen uppfattade jag det nog som att min gamla M. basjoo både var härdigare och mer snabbväxande. Tyvärr har jag inte kvar något skott av den längre. Min M. basjoo 'Sapporo' klarade i varje fall den senaste vintern bra och har vuxit till sig en del under sommaren, även om den har långt kvar till den gamla plantans dimensioner. Det höll på att gå riktigt illa under stormen Sven/Bodil i höstas då frigolitskyddet bokstavligen blåste bort. Lyckligtvis klarade sig stammarna utan några allvarligare skador. Den delade skyddet med en liten Tetrapanax papyrifer, som också klarade vintern bra.
Jag fick förra sommaren en T. fortunei 'Nainital' som är uppdriven på friland av Henrik i Århus. Jag planterade ut den redan förra året på samma plats som min stora palm hade stått på. Den klarade vintern med vissa bladskador men då var bladen också oskyddade.
När det var uppenbart att min T. wagnerianus var död i början av den här sommaren så ersatte jag den med en annan T. wagnerianus, som jag hade i kruka. Den har nu producerat några nya blad under sommaren och verkar ha etablerat sig.
Jag har lite problem med min T. fortunei 'Nainital'. Den får små prickar på bladen. Jag vet inte om det är ett angrepp av skadedjur eller en bristsjukdom. Det var likadant förra året. Jag har inte sett det på någon annan palm.