Exotiska växter i Skandinavien

Apenes skrekk - som stod opp fra de døde?! *PIC*

I 1986 hadde vi et digert (12m) "Apenes skrekk" (Araucaria araucana) som blåste ned i en orkan.
Heldigvis hadde det et naturlig rotskudd som fikk vokse videre.

Men etter noe graving i hagen i 1998 døde datter-treet, trolig pga. av at vann samlet seg rundt det.
Et stygt sår åpnet seg i stammen, og treet helte mer og mer over til siden, og står nå skjeft.

Men av "sentimentale" grunner fikk treet stå. Det MÅ liksom stå et Apekatt-tre der! Det har ikke vokst på over 14 år, men har likevel holdt seg noenlunde grønt. Noen grener har vissnet helt vekk. Resten er tydelig preget av sopp eller noe.
Modertreet hadde trolig stått der i over 60 år.

Men siden det på et tidspunkt må falle over ende, plantet jeg et nytt i 2012 rett ved siden av. Jeg ville la det vokse noen år før vi sagde ned det gamle døde treet.

Men så i år - Er det et friskt nytt skudd på toppen av tuppen på det gamle. (?!?)

Treet står skjeft og har ikke vokst nevneverdig siden 1998, før i år.

Man kan tydelig seg hvordan en ny tupp har vokst ut på toppen av den gamle tuppen.

Stammen har et stygt sår som det har hatt i over 14 år. (Bak sees det nye som jeg plantet i 2012.)

Det viser jo tydelig at planter kan være mer seiglivede enn vi tror!
Hvordan dette vil utvikle seg videre blir jo interesant å se. Kan det leve og vokse med en så skjev stamme med sår i?
Men jeg har jo ikke samvittighet til å sage det ned nå med det første...

Morten

Inlägg i den här diskussionstråden: