Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bra spireprosent (T. fortunei)

Mine målinger bekræfter, at vifter og småblade bliver større ved kraftigere varme. Og et par graders forskel i sommertemperatur giver en målelig forskel. Du har dog længere daglængde i vækstsæsonen, og din nærhed til havet burde også hjælpe på lysstyrken. Jeg tror den væsentligste forskel måske ligger i gødskning. Jeg vander eksempelvis i tørre somre med flydende gødskning, hvis der ikke er kommet regn i længere tid. De små kokos måtter hjælper med at holde på fugtigheden, og det har også betydning for palmernes evne til at fortsætte optimal vækst om eftermiddagen på varme solrige dage.

Jeg tror godt man vil kunne nå 10 vifter på en sæson i Vestnorge, eller måske lidt flere, men 15 kan måske godt vise sig at være urealistisk.

Jeg tror ikke min ældste palme er specielt repræsentativ for væksthastighed, da der er store individuelle forskelle, både hurtigere og langsommere. Omvendt er det jo også kendt, at meget hurtigt voksende individer ikke altid har hårdførheden med sig. Så langsom vækst kan vise sig at være nøglen til langsigtet succes.

Det er en af de ting jeg ikke helt har fået opklaret med udplantede palmer - som årene må vise. Nemlig om gødskningen nedsætter bladenes hårdførhed, som derved får større skader i kolde vintre. Min teori er blot, at palmerne har bedst af, at nå så meget vækst som muligt, da de under vores forhold vokser meget lidt i forhold til normalen i Himalaya. Min ældste palme er måske et bevis på at denne tilgang er det bedste kompromis? Skader/stor vækst?
Det kunne også være et generelt spørgsmål som der sikkert er nogle her på forummet der må have gjort sig nogle erfaringer med.
Kan man gøde sine planter til dårlig hårdførhed? Jeg er ikke i tvivl om, at det kan man i nogle tilfælde.

Inlägg i den här diskussionstråden: