hej hej
nu visar smhi att vinter helt plötsligt ska komma ,, inga problem för mig så sett . neråt -11c på natten och -2c -8c på dagen över där jag bor . men ett problem är där !!!! jo att jag är ca 20-25mil ifrån min trädgård och jag har inte täckt ett dugg . då blir det ett litet problem när man har växter som tål från -5c till -50c blandat i en trädgård . dock i olika skyddande lägen . men när där inte är ett ända snökorn och man ska vara borta till maj och har redan grävt ner en massa knölar och lökar och sedan blir det neråt -11c ev lägre . då har jag dessa alternativ
1.be nån där hemma täcka överallt , problemet är att ska dom täcka en palm så täcker dom en malva eller ett gräs så det gör ingen större skillnad .
2.eller att jag ber någon annan som jag förlitar mig mer på , ber dom åka ditt och täcka . men det känns lite oförskämt !!
3.att jag tar det första och snabbaste tåget ner på fredag och täcker allt
4.låter naturen ha sin gång och skylla sig själv för att plantera växter som inte är härdiga .
5.eller låta dom där hemma samla in alla löv och skit och täcka allt vad det än är och hoppas på snö ,, kommer garanterat se ut som ett tivoli .
vad hade ni gjort !!
då tänker kanske ni nu varför jag inte skyddade det som behöver skydd när jag åkte ,, dels är jag borta till maj och då behövs skyddet inte och är även en nackdel dels visade smhi att det inte skulle bli kallare än -7c .vilket alla mina växter tålt innan utan skydd . sedan är vi inne i april och då har jag oftast vår även efter en kall vinter ,, så jag trodde problemet löst snart vår
plus var jag tvungen att skriva av mig lite då man blir ju duktigt irriterad på smhi som ändrar sig snabbare än man hinner pissa . eller ska man skita i smhi och hoppas på att dom har total fel .