Jo centrala Malmö är säkerligen varmast i Sverige. Dels ligger det gynnsamt vid Öresundskusten, dels gör stadseffekten sitt till. Klara kalla vinternätter med snö på marken kan det skilja 10 grader eller mer mellan Malmö och slätten utanför. Och så skyddar hus och träd från den värsta blåsten. För några vintrar sedan när det var riktigt kallt frös nästan alla fikon ner i Skåne utom de som fanns inne i Malmö. Även i Skanör-Falsterbo frös fikonen ner den vintern. Hur det var i Mölle vet jag däremot inte. Annars skulle jag tro att Kullabergs sydbranter har ett mycket gynnsamt klimat. Som sagt blåsigt men i skydd av träd och klippor kan det nog lokalt vara betydligt lugnare. Gissar att Kullabergs sydbranter har det gynnsammaste naturliga klimatet i Sverige (fast väldigt lokalt) - alltså om man bortser från människoskapade stadsklimat. Det finns i och för sig fler kandidater men jag tror ändå att de har lite sämre klimat, t ex Hallands Väderö, Kåsebergaåsens sydbranter mor havet, backafallen på Ven, Skanör-Falsterbo som sagt, och delar av kusten mellan Simrishamn och Skillinge. Å så delar av Gotland, t ex nedanför klinten på västra sidan av ön, Karlsöarna och så Visby innanför ringmuren (fast det är ju människoskapat igen).