Washingtoniaen sådde jeg for 3-3,5 år siden. I hele vinter så stod den ute i potte fordi jeg ikke ville ha smitte av spinnmidd over på de andre plantene mine. Den stod riktignok under tak men fikk ingen skader. Der hvor den stod var det et par grader kaldere enn på øya mi, så den har nok opplevt 4 minus i vinter. Faktisk registrerte jeg noen millimeter vekst gjennom den milde vinteren!
Filibusta skal være en hybrid mellom robusta og filifera, så skal være noe mer hardfør i følge diverse eksperter. Husker det var stor uenhighet om disse to plantene faktisk kunne hybridisere men mener å huske å ha lest en forskningsartikkel fra japan hvor dette ble bekreftet. Hvorvidt min faktisk er en filibusta er usikkert, men det er ingen ren filifera i hvertfall!
Synd du mistet så mange av dine egne. Planter generelt vokser alltid bedre i jorden. Det så jeg med en robusta jeg plantet ut for noen år siden. Den voks utrolig godt, men led under den iskalde vinteren som fulgte. Jeg prøver meg nok på en eller annen oppvarming i vinter, sikkert en frostvakt rundt stammen og noe fleece som et minimum! Ellers står planen beksyttet for de fleste vinder bortsett fra vestavinden.