Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Time to say goodbye? *PIC*
Som svar till: Svar: Time to say goodbye? ()

Ja den växer som aldrig förr eller rättare sagt, de skotten som kommer i år känns mer än dubbelt så tjocka som tidigare. Dom är verkligen enorma om man jämför med tidigare skott. Nu har jag noga gått genom plantan och bara funnit dessa blommor. 2st eller 2 cluster av blommor, hur man nu kallar det? När är det dags att skörda fröna innan dom trillar ner på marken å blir uppätna av mina hönor? Och blir det garanterat frön och med grobarhet? Hur har dina varit Leif? Jag köpte den som en 1,8m hög i kruka 2011 med kanske 4-5 stänger. Bambupinnen som blommorna kommer på kom upp 2012 och har haft lite frostskador på sig (lite svarta missfärgningar samt grå/vita delar). Detta har verkat vara den bambun som klarat sig bäst dessa vintrar och verkar ha den bästa platsen, bra med jord och vatten. Tycker iofs att alla mina bambusar, med nått litet undantag (iridisen), växer helt hysteriskt.

Jag vet att jag läst att bambu ska vara lite tråkiga första och kanske andra året för att sen ta fart så detta kanske e mer normalt men wow va de växer! haha Bambu is the shit helt klart! Fick plantera min 2 ½ år gamla Yunnanensis i trädgården för rötterna fick inte plats mer i min 110L kruka. Helt sjukt va den växer. Får la se om den klarar sig eller ej.

Inlägg i den här diskussionstråden: