Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ekollon på stenek @Liviu

Själv hade jag problem med att ekollonen angreps av mögel. Jag förvarade ekollonen i påsar med fuktig sand som låg i kylskåpet. Ganska många ekollon grodde och jag sådde då dem i krukor med jord. Jag stoppade föralldel ner ganska många ekollon i varje kruka. Vissa ekollon var då redan angripna av mögel, men det är inget ovanligt och brukar inte vara något större problem. Tyvärr verkar möglet ha spridit sig i krukorna och angripit även friska ekollon som redan hade grott. Det är bara någon enstaka planta som till slut har lyckats komma upp. Jag hoppas att det har gått bättre för andra som fick ekollon av mig. Nu är det inte något större problem för min egen del eftersom jag har ganska gott om steneksplantor. I höstas sådde jag även ekollon från några stenekar i Köpenhamn och de har grott bra.

Det lär bli fler ekollon i höst från just det här trädet. Det är just nu översållat med hanblommor. Honblommorna är svårare att upptäcka men det finns nog en hel del av dem också. Jag hoppas även att det kan bli några ekollon på ett annat lika gammalt träd också. Jag upptäckte t.o.m. några honblommor på en ca 1 meter hög stenek som jag planterade förra året.

Inlägg i den här diskussionstråden: