Det er et meget spændende, og i særklasse relevant emne for dette forum. Jeg vil godt give garanti for, at man med sand og grus kan øge stedsegrønne planters hårdførhed. Det afgørende er blot, hvor dette sand og grus befinder sig i forhold til andre jordlag, og om planten har adgang til det.
Befinder sandet og gruset sig over et ler eller klippelag vil det blive opsamlingssted for vand, og så vil rødderne enten rådne eller fryse til is under kolde vintre.
Hvis der derimod er sand og grus under et lerlag eller klippe som rødderne kan få adgang til, vil det hårde lag virke som en varmefælde for den altid opstigende jordvarme. Således bliver grus og sand et tørt og lunt område - ideelt til eksotiske planter. De optager varmere vand, og har adgang til luft. Det varmere vand øger den ukritiske opholdstid for væsken i bladene over jorden, som derved får en bedre hårdførhed.
Min ældste palme har adgang til sådanne dybere sandede jordlag via sandopfyldte borehuller etableret gennem et hårdt komprimeret lerlag (traktose), og det er uden tvivl en af flere forklaringer på min palmes hårdførhed.