Inatt var det kallt, i de mest skyddade delarna var det bara -3,5c. I sämre delarna strax under -4c. På balkongen med värmeljus där krukväxter, övervintrare, urnväxter m.m stod blev det lägst +0,6c. I drivhuset med chili redan planterat, med värmeljus där med så blev det 5plus lägst tur.
Men det som tog stryk var bokharabinda (brukar frysa och den vet jag skjuter nytt). Kiwin brukar med få en nyp men nu frös även stammarna en bra bit, tidigare år har nya blad kommit men så här kallt brukar det sällan var nu så den har aldrig frusit så hårt, har flera olika (mini) alla är lika fördärvade.
Ginkgo frös,, men antar att den kommer igen ? likaså valnöten frös i bladen och hela topp knoppen, hoppas toppknoppen kan fortsätta så den inte bildar grenar för långt ner.
Den jag är mest orolig för att min Kalopanax septemlobus, satte den i höstas så vet inte hur den funkar efter frostnätter såhär sent,, hur som är den hel svart i dom ny bladen. Men stammen verkar oki, kommer den igen ?
Oväntat var att Aesculus indica och min kaki (på friland) inte fick några skador alls. Fast dom vaknat och börjat bilda blad.
Hur har det gått för andra ? blir nog att sätta ut värmeljus inatt också.