Exotiska växter i Skandinavien

Til John, nu kommer frosten i Midtjylland og resten af Danmark!!

Hej John
Du har ret prognosen ændrede sig noget, men min far fortalte her til morgen at der har været frost hos mine forældre i nat som bor 8 km fra Skagerak så der har vel også været frost hos dig?

Ellers så lover DMI jo ret så kraftig frost især lørdag i Danmark (Se kopi af DMIs varsel for påsken her under). Her i Stavanger er der også gang i bananerne men jeg tør endnu ikke flytte vinterdækningen. Jeg er enig med dig Henrik, det er at gamble at fjærne vinterdækning når vejret nu tydeligvis bliver koldere. Har selv planer om næste vinter at forsøge at lade nogle af mine bananer stå frit uden dækning da jeg har erfaret at de klare sig på Fjor og Fjære med bare en fiberdug over sig de få nætter hvor der er let frost her i området. De kunne være sjovt at gøre et forsøg.

Heroppe er vi indtil videre gået helt fri af kuldegrader da dag temp. typisk ligger mellem 5-9 grader og nat temp. typisk mellem 2-5 grader, dog lover yr.no natten til lørdag ned til 2 graders frost så det skal blive spændende at se om det bliver endnu koldere. Håber det naturligvis ikke da planterne netop nu ofte er dårligst klædt på til kulde efter en "lang" vinter.

Kopi af DMIs prognose som gælder for Danmark:
Udsigt, der gælder til onsdag morgen:
Nogen eller en del sol og mulighed for enkelte snebyger. Dagtemp. op omkring omkring 5 grader og let til frisk vind fra nord og nordvest, ved kysterne op til hård vind. Natten til onsdag mest klart vejr og fortsat mulighed for enkelte snebyger. Temp. fra lige over frysepunktet til 5 graders frost og svag til jævn nordvestlig vind.

Onsdag:
Nogen eller en del sol og enkelte snebyger. Dagtemp. op omkring 5 grader og let til frisk vind fra nordvest og nord. Til natten tørt og først klart, senere flere skyer vestfra. Temp. mellem frysepunktet og 5 graders frost og svag til jævn nordvestlig vind, der drejer mod vest.

Skærtorsdag:
Først på dagen mest tørt og måske lidt sol, men i løbet af dagen bliver det skyet og der kommer nedbør vestfra, mest som regn. Dagtemp. op til 5 grader og efterhånden jævn til hård vind omkring syd. Om natten fortsat nedbør mange steder, i de nordlige og østlige egne som slud og sne. Jævn til hård vind, stedvis kuling, mest mellem syd og øst. Temp. ned mellem frysepunktet og 3 graders varme.

Langfredag:
Mest skyet og til tider slud eller sne. Dagtemp. mellem 1 og 4 graders varme og jævn til hård vind, stedvis kuling mellem sydøst og nordøst. Om natten sne eller snebyger flere steder og frisk vind til kuling fra nordøst. Temp. ned mellem frysepunktet og 3 graders frost.

Lørdag:
Lidt eller nogen sol og enkelte snebyger. Dagtemp.omkring 2 graders varme og jævn til hård vind fra nord og nordøst. Til natten ret klart og mest tørt vejr. Vinden aftager noget og temp. når ned mellem 5 og 10 graders frost.

Søndag og mandag:
Fortsat koldt med enkelte snebyger.

Usikkerhed
Det er ret sikkert, at vi får koldt og vinterligt vejr, men fra Skærtorsdag er udsigten noget usikker.

Inlägg i den här diskussionstråden: