Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Yucca rostrata hybrider *PIC*
Som svar till: Yucca rostrata hybrider ()

Har plantet en yucca rostrata for nogle år siden. Dog ikke i min egen have. Ca. 20 km syd for København, og ca. 1 km fra kysten. Kan ikke huske hvornår vi har plantet den, men de billeder jeg lige har kunne finde kan jeg se at den i hver tilfælde har klaret vinteren 2011-2012 , 2012-2013 , 2013-2014. Vi har plantet den så der er meget drænet hvor den står. I forvejen står den ophøjet i forholdet til havens niveau. Taget går ca. en halv meter ud. Den står sydvendt uden noget særligt der kan skygge.. I haven er 2 hørpalmer døde. Den har klaret ca. - 17 grader. Dog har den nu fået et hul i stammen oppe ved bladene som muligvis er kommet af at vi forsøgte at beskytte den. Havde bundet plasticpose om kronen med et udluftningshul.. Er næsten sikker på at den havde klaret sig bedre uden. Plastikposen har garanteret givet mere fugtighed der inde selv om ideen var det modsatte. Vi bandt også en måtte om på et tidspunkt og det kan også have skabt fugt i mellem stammen og den. I år har den ingen beskyttelse haft. Yuccaen har også haft sendt skud ud på jorden, og har et der hjemme. Hullet i stammen har været der måske 1 år og muligvis betyder det ikke noget da den ser ud til ellers at trives.
Mht. hybrider har jeg desværre ingen erfaring. Men er enig i at yucca rostrata er en god plante.

Inlägg i den här diskussionstråden: