Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ökad härdighet vid pollination.

Hej Jesper / Dan

Det er super spændende resultater Jesper.
De epigenetiske forandringer som beskrevet er en forskningsgren som er i rivende udvikling. Faktisk er man i dag ikke så bekymret for planters evner til, at klare klimaforandringer som tidligere, fordi resultater som disse i stigende grad bekræfter planters evne til og forandre egenskaber over kortere tid end tidligere antaget. Men det er set i vores livsperspektiv stadig en langsommelig færd. De epigenetiske forandringer ser jeg også ved mine palmer fra Vancouver frø. De tåler bedre råd.......lidt flere af dem! Men som jeg har nævnt masser af gange, så er individforskellen langt større end den gennemsnitlige forbedring over generationer. Beskrevet ved nedenstående.
Hvis man lavede frø via bestøvning af hunpalmen i København med pollen fra min palme, så ville der komme lidt flere egnede individer ud af 1000. Men langt hovedparten ville stadig være uegnede til overlevelse i vores kolde klima.
Over generationer ville man altså langsomt få flere individer der trives med masser af regn/sne om vinteren.
Min store palme er sandsynligvis et sådant individ der måske via epigenetiske forandringer er lidt bedre tilpasset. På baggrund af de erfaringer opstartede jeg min frilandsproduktion med sortering på friland i 2004. Den hurtigste....og sikreste vej til de bedst egnede palmer.

Vh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: