Detta är jättesvårt att uttala sig om men jag kan ju skriva om vad jag tror och inte vad jag vet. De flesta institut som försöker sig på långtidsprognoser verkar eniga om att väderläget skall fortsätta att vara så att mild luft pumpas in från sydväst. Jag tror inte det blir någon nämnvärd kyla i januari/februari. Den normala våren inträder hos mig någon gång i februari. Jag var ute på en jättelång promenad igår och naturen ser ut som att den är närmare att vakna än normalt för året. Den sover lätt. Rosor blommar och ett träd hade små rosa blommor utslagna och alla knoppar på gång. Nu vet jag inte vad det var för art men det problematiska ligger just i det som Zidane uttrycker att växterna sover lätt och frågan är om det kan komma ett bakslag precis vid fel tidpunkt. De växter vi här gillar har väldigt olika känslighet såsom palmer eller vissa kaktusar som i princip inte bryr sig alls till exempelvis fikon som kan förlora en massa frukt och stora grenar om de hunnit vakna. Någon gång ändras ju väderläget men jag måste säga att för min egen del är jag inte särskilt orolig (eller kanske till och med för södra Skandinavien) för om våren hunnit komma, då är solen redan ganska värmande. Man kan faktiskt vända på det och säga att vi växtmässigt ligger bra till nu, och sedan antingen bara får det fortsatt milt, eller också en massa sol och värme när det vänder som skapar en bra vår vid precis rätt tillfälle. Allt detta är ju givetvis ett schysst drömscenario!