Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Frost i Århus og vinterprognose

Det stämmer jag har ganska mycket öppet vatten åt nordöst och är van vid relativt milda vintrar sett till Skåne i stort. Men jag reagerade lite över en temperaturkarta jag såg på vackertvader.se där man kunde se grafik över Sydsverige-Danmark-Nordtyskland (man kan flytta runt kartan lite). Igår kunde man se hur det fanns betydligt kallare luft över exempelvis Jylland än längre österut. Det brukar inte vara det normala. De baltiska länderna var varmare medan hela Storbritannien var rejält kall relativt sett. I en tvivelaktiv svensk kvällstidning ( : ) ) har jag läst att det ska bli en kall vinter i England och då tänkte jag att detta väderläget kanske ändå har ett samband men tittar jag på samma sida idag så har kartan ändrats till att se ut mer som den brukar. Precis som du skriver kan vi båda dock glädja oss åt mildare temperaturer snart igen! Vad jag funderade på i förlängningen var, om det skulle uppstå mer negativ NAO, så kanske nerblåset av kalluft skulle hamna mer västerut mot England denna gången och då hade jag klarat mig med fler behållna vinter-fikonfrukter i det scenariot. Visst är man snabb att dra slutsatser när man vill något : )

Inlägg i den här diskussionstråden: