Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Fråga till Mikael
Som svar till: Svar: Fråga till Mikael ()

Ja, du har gissat rät jag är från Dobrogea. Constanta är min älskade stad som jag har lävt i 25 år innan jag kom till Sverige, och jag har bot lika många år nu i Sverige. Jag förstor att du trivs bäst i Dobrogea. Det är varmt, mycket, mycket sol, regnar sällan(cca 350mm/år i Constanta)och sist men inte minst Svarta Havet som är mycket varm på sommaren(minst +25 grader juli och augusti). Tyverr jag har aldrig varit i Bulgarien trots att det liger så nära Constanta. Min åsikt är att övergången till medelhavsfloran sker redan i Dobrogea på rumänsk sidan. Varför säger jag så, jo för Dobrogea fortsätter in i Bulgarien, strax nor om Varna. Allt detta hörde till Rumänien fram till 1940, när Rumänien förlurade södra delen av Dobrogea och halva Moldavien, tack vare Molotov/Ribentrop pakten, men kanske det är inte rett plats att diskutera andravärldskrig historia. Det fins många medelhavsväxter som växer i Dobrogea tillsamans med centralasiatiska växter plus växterna som hör hemma der,allt detta blir till ett bred växt variation. En resa runt Svarta Havet ja, det skulle vara en dröm resa.

Inlägg i den här diskussionstråden: