Ja, du har gissat rät jag är från Dobrogea. Constanta är min älskade stad som jag har lävt i 25 år innan jag kom till Sverige, och jag har bot lika många år nu i Sverige. Jag förstor att du trivs bäst i Dobrogea. Det är varmt, mycket, mycket sol, regnar sällan(cca 350mm/år i Constanta)och sist men inte minst Svarta Havet som är mycket varm på sommaren(minst +25 grader juli och augusti). Tyverr jag har aldrig varit i Bulgarien trots att det liger så nära Constanta. Min åsikt är att övergången till medelhavsfloran sker redan i Dobrogea på rumänsk sidan. Varför säger jag så, jo för Dobrogea fortsätter in i Bulgarien, strax nor om Varna. Allt detta hörde till Rumänien fram till 1940, när Rumänien förlurade södra delen av Dobrogea och halva Moldavien, tack vare Molotov/Ribentrop pakten, men kanske det är inte rett plats att diskutera andravärldskrig historia. Det fins många medelhavsväxter som växer i Dobrogea tillsamans med centralasiatiska växter plus växterna som hör hemma der,allt detta blir till ett bred växt variation. En resa runt Svarta Havet ja, det skulle vara en dröm resa.