Exotiska växter i Skandinavien

Stormoffer: Taxodium distichum *LINK* *PIC*

Som en del i Skåne kanske redan har läst i tidningen så har sumpcypressen (Taxodium distichum) i Lunds stadspark förlorat toppen i stormen Simone: Sumpcypress knäcktes mitt i tu. I tidningen står det att de förmodligen kommer att ta bort trädet och plantera en ny sumpcypress. Personligen skulle jag nog föredra att de låter trädet stå kvar. Visserligen kommer kronan aldrig bli densamma igen, men gamla sumpcypresser brukar ändå ha oregelbundna kronor. Jag tycker personligen att det är lite konstigt att en art som kommer från orkandrabbade områden inte skulle kunna stå emot en liten höststorm.


Så här såg sumpcypressen ut förra året:

Det speciella med denna sumpcypress är att rötterna har bildat 'knän' i vattenbrynet. Det finns flera mindre sumpcypresser i botaniska trädgården i Lund, men inga av dessa har bildat några knän. Inte ens den stora sumpcypressen (eller kanske mer korrekt sumpcypresserna eftersom den har flera separata stammar) i Kungsparken i Malmö har bildat några knän. Däremot har jag sett knän på en sumpcypress i parken vid lantbruksuniversitetet i Alnarp.


Inlägg i den här diskussionstråden: