Brukar normalt sett bara visa mig här när det är vinter - eftersom sommaren sköter sig själv, men kunde inte låta bli.
Vad är problemet - varför den otrevliga attityden. Ja vatten bidrar till höjd medeltemperatur, sten alstrar värme, odlingsförhållanden är bättre i Skåne än i Norrbotten, och somliga lägger ett egenvärde i att själv satt fröet medan andra inte.
Det finns diskussioner om globala temperaturförändringar också - inga av dessa lär lösas eller påverkas av diskussionen i detta forum heller.
Att i ett chatforum slänga sig med sylvassa kommentarer och otrevligt bemötande är lågt oavsett vem - och att lägga personliga värderingar på vad helst det är, ett importerat vackert fikonträd eller någon inhemsk skönhet odlad i privligerat klimat är la ju bara uselt.
Var och en kan ju sitta i sin lilla trädgård och tro att dem är störst, bäst och vackrast men rent krasst finns det alltid något finare än då så - så bjud på vänlighet.....
Här har jag ett 3,5 meters fikonträd som sannolikt skulle klara sig själv men eftersom jag värdesätter det så högt så är jag alltid beredd att klä in det om jag måste.
KÄMPA PÅ/ Richard H