Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Trachucarpus kroatien
Som svar till: Svar: Trachucarpus kroatien *LINK* ()

Og disse kartene blir svært generelle da de i liten grad tar høyde for topografien og lokale forhold. Områder merket sone 8 kan egentlig ligge i sone 7 og tilsvarende kan andre områder ligge i sone 9.

Du har jo flere ganger nevnt de store forskjellene i Silkeborg, og slike forskjeller ser jeg hos meg også. Hagen min ligger i en sone 9a pga av den umiddelbare nærheten til oppvarmet hav og andre gunstige forhold, men man trenger ikke bevege seg mer enn et par hundre meter til en kilometer før man er i sone 8b og til og med 8a. I ekstreme vintrer kan man i mange tilfeller trekke fra en sone til. De høye fjellene i kombinasjon med inversjon og "frost hollows" kan gi svært lave temperaturer innenfor et ellers mildt område. Dermed er sonekartene kun en indikasjon og man må selv vurdere hvorvidt de stemmer utfra egene målinger.

Men en ting er sikkert at når trachycarpus-palmer dør i en sone 9a vinter så er det uten tvil andre faktorer som avgjør skjebnen, akkurat som i Kroatia. De som pakket inn palmene sine sist vinter mistet de ikke, men temperaturen var trolig like lav/lavere enn hos meg. Men som vi har diskutert mange ganger tidligere er temperatur likevel en vesentlig del når man velger planter for et område, men vil aldri kunne være en garanti for suksess.

Forøvrig interessant å lese at hunpalmer ser ut til å være noe mer kuldeherdig enn hanpalmer!

Inlägg i den här diskussionstråden: