Min eldste eucalyptus gunnii plantet i 2010 har overlevt alle de siste vintrene, men fikk en ekstra kraftig knekk i vinter med frostsprengt stamme helt nederst. Den sendte opp et nytt skudd fra stammen i jordoverflaten men fortsette å vokse helt i toppen. Men den nye veksten var sen og svært begrenset i år, og den har manglet vitalitet. Den ser ikke spesielt flott ut og er nå over 3 meter høy, med tynn stamme og liten bladkrone.
Planten er plantet i ganske mager og skrinn jord, noe jeg mistenker kan forklare den dårlige veksten flere år på rad. Ny jord rundt planten har ikke sett ut til å ha stor innvirkning på den, men for en del uker siden hadde jeg en del løv rundt stammen som har holdt mye på fuktigheten, og i kombinasjon med rikelig vanning og nedbør ser det ut til å ha gjort underverker med kraftig tilvekst de siste 2-3 ukene.
Men når jeg fjerner litt av løvet ser jeg at det har kommet mange hvite røtter i overflaten, treet har sendt røtter opp i det fuktige løvet. Bra nå i vekstsesongen men det spørs om det er positivt når vinteren og frosten kommer? Hvis det snart ikke tar seg skikkelig er jeg fristet å bytte det ut med en nytt...