Exotiska växter i Skandinavien

bambu

Har i år investerat i ett par Bissettiruggar. Vad ger ni de för Chanser att bli något hos mig i kall zon3?. De är självklart inte etablerade och kommer troligen utsättas för hård nordan i vinter. (egen Väderprognos). Det var vid inköpet ca 3m höga och kom i 15-20 literskrukor så skapligt kraftiga. Sitter planterade i rent grus. Finns inte en tillstymmelse till jord. Börjar mer tro att risken är större att de kommer torka sönder än att de fryser ihjäl. Vet inte om jag gjort rätt trots allt. Kanske blir helt fail. Båda ruggarna har redan börjat skickat utlöpare så de var helt klart glada över att bli utsläppta från sin trånga kruka. Har någon några bra förslag för hur vi som bor lite rassligare till ska lyckas med bambu. Är ju inte direkt samma sak som att odla i Danmark,Norge och skåne.
Har fått för mig att det i alla fall borde vara lättare för plantan att skicka upp skapliga käppar till nästa år om den är kraftig när den planteras. Kan ha helt fel. Kanske bättre med en mindre som växer i takt med klimatet den är planterad i. Blir dock kanske då aldrig stor men överlever. Vad tror vi. Är tämligen ny på bambu förutom de vanliga Bergbambuna.

Inlägg i den här diskussionstråden: