Exotiska växter i Skandinavien

Svar: På nollan
Som svar till: Svar: På nollan ()

Jag vet tyvärr inte var mätaren satt utan gick bara på Kristianstadsbladets artikel. Däremot befann jag mig på Bjäregatan i Kristianstad dagen som artikeln kom ut och vi hade som kallast -19 för att mitt på dagen vara uppe på -9. Man kan slås av att dessa temperaturer är kalla för att vara Skåne och det är ju precis vad de är. Här finns gott om gamla växter som inte hade levt om det inte handlade om en temperaturdipp för exempelvis 50 år sedan. Ta Ulriksdals trädgård för att ge ett exempel. Det är inte här såsom exempelvis uppe i Stockholm där det kan vara -20 i en hel vecka. Det man kallar zon 1 där uppe har inte lika lång växtsäsong och solen står lite lägre vilket gör att man inte hittar samma microklimat i skyddade lägen. Men alla (jag inräknad) är vi förtjusta i vår egen lokala region och vill framhäva just den. Fast då rör vi oss lite bort från det forumet är till för som ju är exotodling! Själv gillar jag östra Skånes kust runt Kivik då den är vintermild men ändå sommarvarm och betydligt soligare än Simrishamn och söderut/västerut.

Inlägg i den här diskussionstråden: