Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Eucalyptus
Som svar till: Svar: Eucalyptus ()

Jeg håper i det lengste for jeg har lest om planter som har sendt ut nye skudd i kompostbingen 1-2 år etter spear-pull men som dere er inne på så vil nok ny tilvekst på denne tiden av året være ekstra sårbar til vinteren...

Furutrærene har ihvertfall ikke noe problem med å finne vann, men de vokser rett som det er på fjell med kun noen få røtter ned i en sprikk o.l. Det er ganske imponerende. Men mange av de andre plantene jeg dyrker trenger nok vesentlig bedre jordforhold med tanke på næring og tilgang på vann så da må jeg forbedre jorden litt etter litt. Men det er nok først og fremst i forhold til vind og solforhold at det vil være ulike klimasoner i hagen min.

Jeg kikket på noen bilder av eucalyptusene til fra Frank på Fanø fra det han trodde var saltskade og det minnet mye om skadene jeg har hatt de siste vintrene. Kanskje det ikke var kulden likevel som gang på gang har skadet min gunnii? Det er spesielt den kraftige østavinden som kan piske opp mye saltvann. Jeg håpet at de store furutrærene ville gi den nok le men det gir nok ubetydelig le når det blåser som værst. Stedet jeg plantet min E. pauciflora? står bedre beskyttet mot østavinden frem til den vokser opp men vil det være nok?

Inlägg i den här diskussionstråden: